چهار کاربرد استراتژیکی رباتیک

20230222_223242_443121375

ربات ها با تلاش خستگی ناپذیر خود کار های بسیار زیادی برای ما انجام میدهند، و با این کار خود راحتی و سرعت را به زندگی ما میبخشند. این موضوع باعث میشود که کمپانی ها و ارگان های زیادی به این فکر بیوفتند تا در زمان و هزینه ارزشمند خود سرمایه گذاری کنند. به دلیل هوش زیاد و انرژی تمام نشدنی ربات ها، آنها به یک نیروی کار فوق العاده در زمینه های مختلفی همچون، صنعت و علم … به حساب می آیند. اما ما در این مقاله چهار کاربرد بسیار حیاتی و مهم ربات ها را برای شما شرح میدهیم.

کشاورزی

امروزه با ورود ربات به بخش کشاورزی، شاهد پیشرفت های بسیاری در این زمینه بوده ایم. آنها به صورت خودکار مسیریابی میکنند، محصول را میکارند و در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت، محصول مورد نظر را به خوبی برسی میکند و در قسمت هایی ،علف های هرز را از بین میبرند.آنها همچنین بر تغذیه‌ی گیاه و نظارت بر آلودگی هم موظف هستند که این کار باعث میشود ما در نتیجه یک محصولی بسیار با کیفیت داشته باشیم و در هزینه و زمان هم صرفه جویی کنیم. با گذشت زمان تقاضا برای استفاده از ربات ها در زمینه کشاورزی بیشتر میشود و این تقاضای زیاد باعث میشود که نیروی کار انسانی کم شود و افرادی که در زمینه کشاورزی مشغول به کار هستند، بیشتر بیکار شوند و این مثال را میتوان یکی از معایب استفاده از ربات در کشاورزی دانست.

ساخت و ساز

به لطف فناوری هایی، همچون ایجاد و چاپ فضای سه بعدی، هوش مصنوعی، کلان داده ها و غیره…شاهد توسعه در ساخت و ساز بوده ایم. برای مثال گروهی از محققان ژاپنی، اخیرا مدلی مفهومی از  یک ربات، با توانایی انجام عملیات ساخت و ساز عمرانی در شرایط سخت، به طوری که نیروی کار انسانی قادر به انجام آن را نیست را طراحی و ساخته اند. برنامه نویس ها در تلاش هستند تا برخی از ربات ها را با پهباد ها برای انجام دقیق و تحلیل درست پروژه هماهنگ کنند. برای مثال، تصور کنید پهباد ها با گرفتن یک نقشه هوایی جامع و بدون نقص، ما را از بسیاری از خطرات و ریسک های احتمالی پیش رو پروژه مطلع میکنند که این امر به کیفت و خروجی کار تاثیر مستقیمی میگذارد. به برخی دیگر از مزایای استفاده از ربات در ساخت ساز میتوان به، کم کردن هزینه ها، طراحی بهتر ساختمان، کاهش ریسک، برنامه ریزی پروژه، بازدهی بالا کار، بالا بردن امنیت و مقابله با کمبود نیروی کار اشاره کرد.

جراحی و پزشکی

برای انجام کار های دقیق و حساس، جراح ها در اتاق عمل نیاز به یک دستیار ظریف کار و بدون حرکات اضافه هستند که ربات ها این کار را انجام میدهند. چون بی دقتی در جراحی و کوچکترین اشتباه باعث ایجاد بزرگترین اتقاق میشود که اصلا عواقب خوبی نخواهد داشت بنابراین استفاده از یک دست ثابت در جراحی بسیار مهم و حیاتی است. با وجود اینکه جراحی رباتیک کاملا یک موضوع جدیدی در دنیای امروز است اما بعضی از متخصصان و سازمان ها در سعی هستند که ربات مخصوص حوضه پزشکی را برای تسهیل و بی نقص نمودن امور پزشکی طراحی و ارائه دهند. همچنین این نکته شایان به ذکر است که جراحی رباتیکی باعث کاهش محسوس هزینه ها و کم کردن چشمگیر هزینه های جراحی و پیچیدگی جراحی میشود. برای بیان نمونه هایی از ربات های پزشکی  میتوان به، ربات پرستار، ربات داروساز، ربات دندانپزشک، ربات جراح … اشاره کرد.

نظامی و جنگی

ربات ها در زمینه کمک به پرسنل ارتش میتوانند ایفای نقش کنند اما بعضی از کشور ها پا را فراتر گذاشته و از آن به عنوان سلاح کشتار فردی و جمعی استفاده میکنند. البته برنامه ای برای ایجاد سرباز های رباتیک در دست اجرا است اما تحقق این برنامه مستلزم زمان زیادی است و همچنین نیازمند هزینه است. کشور هایی مانند آمریکا و انگلیس در پروژه های مشترک در حال طراحی یک ربات هستند که اهداف را بدون دخالت اپراتور های انسانی انتخاب کرده و در کمترین زمان ممکن هدف را از بین ببرند. 

 

نظر بگذارید