1224636-600x400
ربات ها در آینده

ربات‌ ها  بسیار شبیه به اطفال هستند. وقتی زمین‌ می خوردند برای ما خنده‌دار هستند، اما ما باید مراقب باشیم که با  آن ها را دست کم نگیریم ؛ زیرا این منطق وجود دارد که چنان رشد و توسعه یابند و آنقد پیچیده شوند که باعث تغییرات بزرگ و چشمگیری در دنیای ما انسان ها شوند. با یک برسی ساده می توان گفت که هیچ یک از مخلوقات انسان به این اندازه پیچیده و ترسناک نیست. درست است که آنها برای ما آرامش ، راحتی و امنیت را به ارمغان می آوردند اما وقتی از آنها برای مقاصد شوم و منفی استفاده شود این نتایج و ارمغان ها کاملا برعکس عمل خواهند کرد. ما نمیتوانیم به آنها بطور کامل اطمینان کنیم. انسان ربات را برطبق تخیلات خود طراحی و ساخته است و با ساخت آن ترسی در خود ایجاد کرد که این ترس، ترس از نابودی نسل خویش است. ربات‌ها در آینده بسیار نزدیک، آنقدر هوشمند و توانمند خواهند شد که به کارخانه‌ها و بسیاری از اماکن مورد اشتغال انسان و میان مردم تردد خواهند کرد. بعضی بر این عقیده اند که آنها موقعیت های شغلی را تصاحب می کنند؛ اما بعضی دیگر بر این عقیده اند که آنها در کنار ما فعالیت خواند کرد نه به جای ما. شاید هم انسان و ربات به دوست های صمیمی یکدیگر تبدیل شوند.

آینده ربات ها و نقش امروز آنها

ربات های پیچیده و پیشرفته با سرعت هر چه تمام تر در حال تولید هستند. در آیندهء نزدیک، ربات‌ها بسیاری از وظایف انسان ها را برعهده می‌گیرند. ربات‌ها براساس نوع وظایف و قابلیت هایی  که دارند می توانند کارهایی را انجام دهند که این کارها و وظایف شامل موارد زیر میشود:

گارد و نیرو های امنیتی: با تلفیق هوش مصنوعی و رباتیک در زمینه امنیت فیزیکی شاهد دستاورد و پیشرفت های چشمگیری بوده ایم. برای مثال، ربات امنیتی 5 فوتی Hefty می‌تواند همانند یک افسر امنیتی با داشتن چشم و گوش هوشمند عمل کند. این ربات دارای سنسور و لیزر های متعدد و با تعداد زیادی نرم افزار پیشرفته روز در زمینه امنیت، تجهیز شده است. ربات در پارکینگ، مرکز، و یا حتی محوطه شرکت های بزرگ پرسه میزند و بر رفت و آمد ها کنترل دارد، و همچون یک موشک است. Hefty پنج فوت ارتفاع و 3 فوت عرض دارد و وزن آن تقریبا 300 پوند یعنی 130 کیلوگرم می باشد.

پزشکان:  امروزه از ربات‌ در عمل های جراحی مهم در سراسر دنیا را استفاده می شود؛ درنتیجه، می توان گفت که جایگزینی آنها به جای یک جراح انسان فقط مستلزم زمان است. پزشک‌های رباتیک در ارائه خدمات پزشکی میتوانند کاملا بی نقص عمل کنند و آمار تلفات انسانی را به صورت چشمگیری پایین بیاورند و همچنین در زمان و هزینه درمان هم صرفه جویی کنند.

مجری خدمات مشتری:  مجری‌های خدمات مشتری برای ارئه خدمات بهینه به هوش احساسی زیادی نیاز ندارند. امروزه بسیاری از شرکت‌های سرتاسر دنیا برای بخش پشتیبانی شرکت خود که وظیفهء پرسش‌ و پاسخ به مشتری را دارد به هوش مصنوعی وابسته هستند. یکی از این نوع ربات های پشتیبانی که امروزه بسیار از آن استفاده میشود ربات‌های چت هستند که تلفیقی از هوش مصنوعی و رباتیک هستند و نقش مهمی در بخش روابط عمومی دارند .

غلط گیری:  ویرایش از نظر محتوا و درک عمل پیچیده‌ای است و از طرفی هم غلط‌گیری کار ساده‌ای محسوب می شود. پیدا کردن خطا‌های گرامری و سینتکسی و دیگر خطا‌ها را می‌توان به‌ راحتی از طریق اپلیکیشن‌ های مختلف به صورت خودکار تصحیح و غلطگیری کرد. Grammerly یکی از اپلیکیشن‌های مشهور تصحیح غلط است.

کتابداری: در آینده‌ای نزدیک نگهداری و طبقه بندی کتاب ها دیگر بر عهده انسان نیست. چون میتوان با استفاده از هوش مصنوعی داده ها و اطلاعات کتاب ها را به صورت خودکار ذخیره و دسته بندی کرد تا سریع تر به منابع مورد نظر دست پیدا کرد. 

کتابداری: در آینده‌ای نزدیک نگهداری و طبقه بندی کتاب ها دیگر بر عهده انسان نیست. چون میتوان با استفاده از هوش مصنوعی داده ها و اطلاعات کتاب ها را به صورت خودکار ذخیره و دسته بندی کرد تا سریع تر به منابع مورد نظر دست پیدا کرد. 

تاثیر رباتیک و هوش مصنوعی بر آینده مشاغل

به لطف وجود رباتیک و هوش مصنوعی شاهد تسهیل و ارتقای کیفیت کارهایی بودیم که این دو در آن حضور دارند. اما از طرفی هم این دو باعث اشغال و تصاحب بسیاری از فرصت های شغلی برای نیروی کار انسانی شده اند و در آینده هم این نقش بسیار پررنگ تر خواهد شد. کمی به عقب برمیگردیم زمانی که، بسیاری از مردم با مراجعه به بانک مورد نظر در ساعات فعالیت بانک برای برداشت وجه نقد اقدام می کردند و این موضوع باعث اتلاف وقت و هزینهء آنها می شد. اما اکنون‌، صاحبان حساب، مرتباً برای برداشت وجه، کارت به کارت، واریز قبوض و بسیاری از کارهای دیگر از حساب‌های بانکی‌شان به ماشین‌آلات یا همان اپلیکیشن هایی که با استفاده از هوش مصنوعی و ربات برنامه ریزی شده اند مراجعه می‌کنند و حتی انجام بسیاری از داد و ستد ها در بازار تا حد زیادی مکانیزه شده است. امروزه کارهای زیادی در مشاغل مختلف توسط نیروی انسانی انجام می شود. در آینده تغییرات بسیار چشمگیری ناشی از پیشرفت‌های تکنولوژیکی ایجاد خواهد شد که انسان‌ها باید بیش از هر زمان دیگری نسبت به این موضوع آگاه  باشند و خود را برای سازگاری با آن آماده کند. 

نظر بگذارید