1398060414261423718209364
ژاپن پیشگام در رباتیک

متخصصان رباتیک در ژاپن سالهاست که  با طرحی و ساخت ربات هایی که بتوانند انسان را در امور مختلف همراهی و یاری کنند، پیشرو هستند. از سوی دیگر دولت ژاپن با تعیین برنامه ای که به سبب آن تا سال 2025  هر خانواده ژاپنی با سبک زندگی رباتیک که نیازمند زندگی راحت و ایمن است بتوانند زندگی پیشرفته ای داشته باشند. این کشور در سال 1970 با ساخت اولین ربات خود، اولین گام را برای پیشرفت در این زمینه برداشت و از آن زمان به بعد در حال توسه این فناوری است. در رابطه هوش مصنوعی میتوان گفت که اکثر موسسات ژاپنی بر این عقیده اند که هوش مصنوعی باید در کنار یک بدن مصنوعی فیزیکی باشد و این دو با هم تلفیق باشند که در نتیجه یک نوآوری به وجود می آید. ژاپنی ها علاوه بر ساخت ربات هایی که می توانند به سالمندان کمک کنند، ربات هایی که اختراع کرده اند که میتوانند با آتش بازی کنند، بارها و محموله های بسیار سنگین را حمل کنند و کار های فیزیوتوراپی بیمارن را انجام دهند. حقیقت جالبی که در مورد ژاپنی ها وجود دارد این است که آنها با ربات ها بسیار صمیمی هستند و آنها را از اعضای خانواده خود میدانند.

ژاپنی ها معتقدند که غربی ها به ربات ها فقط به عنوان یک تصرف کنندگان مشاغل یا ماشن های غیر انسانی نگاه میکنند. حتی در فرهنگ و فیلم های غربی، از ربات ها چهره منفی نشان می دهند و آنها به عنوان نابود کننده فرصت ها برای انسان معرفی می کنند اما در ژاپن از ربات به عنوان یک فرصت طلایی برای پبشرفت در زندگی و ناجی انسان معرفی می شود و همچنین ربات‌ها به‌عنوان ابرقهرمانان انسان‌مانند،  به تصویر کشیده می شوند. پس از جنگ جهانی دوم، ژاپن متحمل ویرانی های بسیاری در بخش زیرساخت های خود شد و بازسازی این کشور با فناوری مدرن و رباتیک صورت گرفت. ربات ناجی در فرهنگ ژاپن جایگاه خاصی دارد، برای مثال نمونه یک ربات ناجی و ابرقهرمان در انیمیشن Astro Boy (پسر فضایی) به خوبی نمایش داده شده.شخصیت پسر فضایی در سال ۱۹۵۱ زمانی که ژاپن در حال بازسازی خود از جنگ جهانی بود ، ساخته شد. سازنده او (اسامو تزوکا)  پزشک و تصویرگر بود. تزوکا بر این عقیده بود که باید موجودی بسازد برعکس پینوکیو باشد، موجودی که تبدیل به یک ربات می‌شود. پسر فضایی در این انیمیشن تبدیل به یک ابرقهرمان می‌شود و از قدرت خود برای بهبود به زندگی افراد جامعه استفاده می کند. او قدرت چشمگیری در تشخیص افراد مثبت و منفی دارد و با موجودات فضایی و افراد بد به مبارزه می پردازد. همچنین در یک داستان، Astro Boy از مردم ویتنام در برابر نیروی هوایی ایالات متحده محافظت می‌کند، که این اشاره به سال ۱۹۶۹ دارد وقتی که امریکا بمباران  گسترده ای در ویتنام انجام داد.

یک پروفسور رباتیک در ژاپن رویای خود را اینگونه بیان می کند، رویای ساخت یک ربات انسان نما را دارد که وظیفه این را دارد از بدو تولد یک نوزاد تا پایان زندگی با او باشد و او را همراهی کند. این ربات، همراه کودک زندگی میکند و در طول رشد کودک با او رشد و پرورش می یابد. و آن ربات برای کودک همچون یک مراقب، دوست، محافظ و یک همدم عمل می‌کند. این ربات می تواند همه چیزهایی را که فرد در طول زندگی شخصی خود تجربه می‌کند، ضبط کند و در بیان بسیار ساده تر، از گهواره تا گور با آن شخص همراه باشد. این ربات درحال حاضر ساخته نشده و فقط در حد یک رویا است ولی نمی توان اراده انسان را دست کم گرفت چون هر چه انسان اراده کند به آن می رسد و ژاپنی ها به زودی این رویای خود را به واقعیت تبدیل خواهند کرد. 

نظر بگذارید