کاربرد-هوش-مصنوعی-در-صنعت-هوشمندسازی-ساختمان-01
هوش مصنوعی و رباتیک با هم چه فرقی دارند؟

معمولا اکثر افراد هنگامی که در مورد هوش مصنوعی و رباتیک بحث و گفتگو می شود این دو را یکی می دانند… ولی اصولا اینطور نیست و این دو بسیار با یک دیگر متفاوت اند در صورتی هر کدام مسیر خاص خود و هدف کاملا متفاوتی دنبال را می کنند. شاید یکی از دلایل مهم این طرز فکر فیلم های تخیلی  باشد که در آن ها ربات های هوشمند در حال انجام کار های خارق العاده و فراتر از توانایی انسان هستند. اما قبل از این که بخواهیم مستقیم به دنبال تفاوت این دو برویم بهتر است تعریف هر یک را به خوبی بدانیم.

رباتیک چیست؟

رباتیک  شاخه ای از علم و تکنولوژی است که با ربات ها سر و کار دارد. اما برای اینکه بخواهیم تعریف بسیار دقیقی از رباتیک ارائه دهیم کمی سخت است و به طور کلی می توان گفت ربات ها ماشین هایی هستند که برای انجام تعدای کار مشخص به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک، برنامه ریزی شده اند. در اکثر مواقع برای اینکه بدانیم و تشخیص دهیم یک ماشین یک ربات به حساب می آید یا خیر، در دو راهی بسیار سختی قرار داریم چون همان‌طور که قبل تر گفته شد بیان و ارائه یک تعریف بسیار دقیق از ربات دشوار است.بعضی از افراد بر این باور اند،  ماشین هایی که قدرت تفکر، تحلیل و تشخیص دارند یک ربات محسوب می شوند. از طرفی هم باید گفت این عقیده  (ماشین هایی که قدرت تفکر، تحلیل و تشخیص دارند یک ربات محسوب می شوند) را میتوان تلفیقی از تعریف هوش مصنوعی و رباتیک باشد و بصورت دقیق تر نقطه اشتراک این دو به حساب می آید. رباتیک بیشتر با طراحی، ساخت و برنامه نویسی انواع ربات ها سر و کار دارد و هوش مصنوعی بخش کوچکی از رباتیک را شامل می شود.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یکی از زیر مجموعه های کامپیوتر است که وظیفه ایجاد برنامهء مشخص برای انجام یک وظفهء مشخص مورد استفاده قرار می گیرد و انجام این برنامه نیازمند هوش انسانی است. هوش مصنوعی دارای الگوریتم های یادگیری، درک، حل مسئله و استدلال منطقی می باشند. هوش مصنوعی کاربردهای بسیار فراوانی در دنیای امروز دارد. در مثالی کاملا واضح موتور های جست و جوی گوگل از هوش مصنوعی برای جست و جو  استفاده می کنند. بیشتر الگو های هوش مصنوعی به منظور کنترل ربات ساخته نشده اند. در حقیقت وقتی که از هوش مصنوعی برای کنترل یک ربات استفاده می شود، می توان گفت هوش مصنوعی تنها یک بخش کوچکی از سیستم رباتیکی بزرگتر را تشکیل می دهد. ویژگی مهمی که هوش مصنوعی را از سایر برنامه نویسی های معمولی پررنگ تر می کند، همان بحث (هوش) می باشد. برنامه هایی که فاقد هوش مصنوعی هستند، فقط از یک الگوی مشخص پیروی می کنند در صورتی که الگوریتم های هوش مصنوعی با تقلید از ذهن انسان برای حل مسئله استفاده می کند.

تفاوت هوش مصنوعی و رباتیک

با توجه به توضیحاتی که داده شد هوش مصنوعی و رباتیک دو علم بسیار متفاوت و هرکدام مسیر به خصوص خود را برای رسیدن هدف های خود دارند و هیچ شباهتی با هم ندارند. اگر بخواهیم نقطهء اشتراک این دو را با یکدیگر نشان دهیم می توان از نمودار زیر برای درک بهتر این موضوع استفاده کرد:

در حقیقت این ناحیه اشتراک باعث می شود تا بسیاری از افراد  هوش مصنوعی و رباتیک را با یکدیگر اشتباه بگیرند. این ناحیه  متعلق به ربات هایی است که دارای هوش مصنوعی هستند. این ربات ها را هوش مصنوعی کنترل می کند.

نظر بگذارید