ما
ربات ها در دسترس تر از همیشه

با شروع دهه 50 میلادی، رباتیک هم شروع به گسترش و نفوذ در بین ما انسان ها کرد و پر و بال گرفت. پیشرفت امروز بشر را میتوان به جهتی مدیون رشته رباتیک دانست زیرا با پیشرفت هر چه بیشتر رباتیک ، بشر هم بیشتر پیشرفت خواهد کرد و در نتیجه میتوان گفت این دو برای رشد و پبشرفت به یکدیگر متکی بوده.  رباتیک در زمینه های تولید، هوا و فضا، نظامی،حمل و نقل، کشاورزی، پزشکی و …به بشر خدمات بسیار چشمگیری ارائه کرده است. ربات ها با فعالیت در زمینه های مختلف باعث کاهش تلفات انسانی، کاهش هزینه و زمان و همچنین صرفه جویی در سرمایه های انسانی خدمت بسیار بزرگی به بشر می کنند. در صنعت خودرو سازی ربات هم به ما این امکان را می دهند که قطعات را با دقتی دقیق تر برش دهیم و در مرحله مونتاژ با ظرافت هر چه تمام تر انها را جوش دهیم و در نتیجه درصد خطا و ایرادات کار به صفر برسد. در زمینه پزشکی هم به عنوان یک جراح بسیار دقیق و ظریف عمل میکنند و منجی بسیاری از انسان ها می شوند که این موضوع اهمیت و تاثیر بسیار زیاد ربات یا ربات ها را به ما گوشزد می کند. با گذشت زمان ربات جای اساتید و معلم های ما را هم خواهند گرفت و به تعلیم دانش پژوهان در مکان های آموزشی مشغول میشوند که این موضوع میتواند دارای مزایا و معایب بسیاری باشد.

طراحی و ساخت ربات های سیار، رفاهی و خدماتی در چند سال گذشته سرعت زیادتری به خود گرفته است. طبق پیش بینی ها تا سال 2030 بسیاری از خانه های دنیا دارای ربات هایی می شوند که به عنوان خدمتکار شخصی و دستیار برای ما کار ها و وظایف ختلف را انجام می دهند. این ربات ها می توانند با افراد خانواده در تعامل باشند و به یکدیگر برای پیشبرد وظایف کمک کنند و همچون یک خدمتکار یا یک مستخدم خانه به انجام کار های خانه مشغول شوند. در سوی دیگر چالشی برای طراحان و تولید کنندگان ربات و وجود دارد و این چالش این است که آنها نمی توانند رباتی تولید کنند که احساسات بشری را درک کند و به این احساسات پاسخ دهد یا مناسب تربن واکنش را نشان دهد. به گفتهء محققان در این زمینه ترکیب هوش مصنوعی با علم رفتارشناسی و سنسور فیوژن می تواند به ساخت ربات های دارای درک و فهم در آینده نزدیک به ما کمک کند. برخی شرکت های مخابراتی ژاپن همچون شرکت (Softbank) بسیار سریع تر به رباتی که بتواند احساسات افراد را درک کند، دست یافتند. این ربات که نامش Pepper است میتواند احساسات افراد را به کمک تعدادی از الگوریتم های ویژه تشخیص دهد و از حالت چهره افراد و صدای آنها متوجه احساسات آنها شود.

pepper اولین ربات نمایی است که می تواند که به خوبی احساسات انسان را درک میکند و می تواند این احساسات را تجزیه و تحلیل کند. همچنین رفتار و اعمال خود را متناسب با رفتار و اعمال طرف تطبیق دهد و طوری طراحی شده است که قادر باشد در طبیعی ترین حالت ممکن با انسان در ارتباط و تعامل باشد. احساسات اصلی که این ربات میتواند شناسایی کند شامل  شادی، غم، خشم و شگفت زدگی است. ویژگی بسیار جالب این ربات این است که می تواند لبخند ، لحن صدایتان  همچون زاویه سر را تفسیر کند و در نهایت مجموعه ای از این تفاسیر می تواند به او کمک کند تا درک بهتری از وضعیت روحی شما داشته باشد.

نظر بگذارید